5 روش درست کردن دال به روش گیلانی و مازندرانی تفاوت بین خرده فروشی گوجه سبز و کشک فروشی چیست؟


دلال یا دلار که به آن نمک سبز نیز می گویند و به «درار» نیز می گویند، یکی از ادویه های سنتی شمالی است. گیلان و دلار شمالی معمولا با میوه هایی مانند گوجه سبز و خیار یا ماست ادویه دار (ماست واسطه ای) و غذاهایی مانند ماهی و مرغ شکم پر چاشنی می شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه دلال یا نمک سبز به سبک گیلانی و مازندرانی و ترکیب سبزی دلال را به روش های مختلف برای انواع غذاها به شما آموزش می دهیم و البته دقیقا به شما می گوییم دلال یا درار چیست و چه خواصی برای سلامتی بدن دارد

مواد لازم برای تهیه دلال گیلانی میوه و خیار

گشنیز: 350 گرم

Nri: 20 گرم

طعم فیگو: 200 گرم

شکلات: 100 گرم

نعنا: 100 گرم

نمک: ۱ تا ۲ قاشق

مراحل طرز تهیه دال یا دال به روش گیلانی

برای تهیه دلال یا درور به سبک سنتی گیلونی به سبزیجات محلی نیاز داریم اما اگر به این سبزیجات دسترسی ندارید از مخلوط نعناع، ​​گشنیز و نمک برای تهیه دلور استفاده کنید.

مرحله 1: سبزیجات را تمیز کنید

سبزیجات را تمیز کنید. ساقه هیچ گیاهی به جز نعناع را دور نریزید. ساقه های نعناع را چون ضخیم هستند بردارید و به زیر دندان بروید.

مرحله 2: سبزیجات را بشویید و خشک کنید

سبزی های تمیز شده را خوب بشویید و در یک سبد پلاستیکی یا فلزی قرار دهید تا آب آن تمام شود. بعد از چند دقیقه یک پارچه نخی تمیز بمالید و سبزیجات را روی پارچه بریزید تا آب سبزیجات خوب خشک شود.

مرحله 3: سبزیجات دلار را مخلوط یا پوره کنید

در این مرحله باید سبزیجات را تمیز کنید. بهتر است سبزیجات را در مخلوط کن یا غذاساز پوره کنید. استفاده از رنده برقی و چرخ گوشت نیز راه خوبی برای خرد کردن و بریدن سبزیجات است.

بد نیست بدانید که دلال در قدیم برای بریدن سبزی به روش سنتی از دیگ گرد سنگی و سفالی به نام «نامکار» یا «نیمکار» استفاده می کرد.

مرحله 4: نمک را اضافه کنید

در این مرحله باید نمک را کم کم اضافه کنید. بهتر است در مرحله اول نمک را بلافاصله بعد از خرد کردن سبزیجات اضافه کنید زیرا اگر به سبزی پوره شده نمک بزنید رنگ دلال شما تیره می شود و رنگ سبز خوبی ندارد. بعد از هر بار خرد کردن کمی نمک اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله 5: آبگوشت را در ظرف مناسبی بریزید

بهترین ظرف برای نگهداری دلال، ظرف شیشه ای درب دار است که ماندگاری درار را افزایش می دهد. برای این کار از یک ظرف شیشه ای تمیز، خشک و استریل با درب محکم بسته استفاده کنید. بهتر است "دلار" را در یک ظرف شیشه ای کوچک بریزید و هر لیوان را به سرعت مصرف کنید تا ماندگاری زیادی داشته باشد.

دلار را در یخچال نگهداری کنید اما اگر مقدار زیادی عدس درست می کنید، مقدار اضافی آن را فریز کنید، زیرا نگهداری طولانی مدت در یخچال باعث تیره شدن رنگ و از بین رفتن طعم آن می شود.

این مدل دلاری بدون سیر به عنوان چاشنی انواع میوه ها مانند پرتقال، آلو یا گوجه سبز، بادام، کیوی، خیار و میوه های ترش مزه و همچنین کاهو مناسب است. روش دیگری برای تهیه ماست دلال وجود دارد که در ادامه به شما نشان خواهیم داد.

ابزار مورد نیاز برای پشتیبانی

پونه کوهی وحشی: 100 گرم

سوسنبر: نیم کیلو

سیر تازه: 250 گرم

جعفری: 250 گرم

نعنا: 100 گرم

گشنیز: گاراما 250

نمک: 1-2 قاشق چایخوری




|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : وبمستران
تاریخ : شنبه 30 تير 1403
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: